ماژول سنسور تعقیب خط TCRT5000

ماژول سنسور تعقیب خط TCRT5000

ماژول سنسور تعقيب خط

توضيحات: مسابقات ربات تعقيب خط از مسابقات پايه و در عين حال جذاب رباتيك است. در اين مسابقات معمولا يك خط سياه رنگ روي يك صفحه سفيد رنگ ايجاد ميشود و رباتها بايد بتوانند امتداد خط را دنبال كرده و با موفقيت از ابتداي خط به انتهاي آن برسند.

از فاكتورهاي مهم براي موفقيت در اين مسابقات استفاده از سنسور مناسب تشخيص خط است. در حقيقت اين سنسور بايد بتواند خط سياه را از رنگ سفيد پس زمينه تشخيص دهد.

این سنسور از یک  TCRT5000 برای تشخیص رنگ و فاصله استفاده می کند. این سنسور یک موج مادون قرمز ساطع و سپس آن را دریافت می کند. از این سنسور معمولا برای ربات تعقیب خط و مشابه آن استفاده می شود چون این ماژول مرز رنگ سیاه و سفید در یک سطح حساسیت زیادی دارد.
محدوده ی فاصله ی قابل اندازه گیری از یک میلیمتر تا ۸ میلیمتر است و نقطه ی مرکزی در حدود 2.5 میلیمتر است. معمولا یک پتانسیومتر روی برد وجود دارد تا حساسیت را تنظیم کند.
زمانی که ماژول به منبع تغذیه متصل شود،دیود مادون قرمز به صورت پیوسته یک موج مادون قرمز از خود ساطع می کنند . اگر این موج بازتابی نداشته باشد یا قدرت آن به اندازه کافی نباشد، تریود در حالت خاموش قرار میگیرد. در آن زمان خروجی D0 روی Low و LED نشانگر سیگنال در حالت خاموش قرار میگیرد.


کاربرد های سنسور TCRT5000 :

مشخصات فنی سنسور TCRT5000 :